zaterdag 9 maart 2013

Auteursbezoek: Mies van Hout

Elk jaar doen we in de Jeugdboekenweek inspanningen om auteurs aan te trekken van over de landsgrenzen. Maandag werd het eerste leerjaar van BAMO Moorsele getrakteerd op een ontmoeting met de Nederlandse illustratrice Mies van Hout.


Mies woont in het Drentse plaatsje Tynaarloo, in het hoge noorden van Nederland, met haar man Jan en drie kinderen Anna, Auke en Koen. In de tuin heeft ze een atelier, waar ze elke dag zit te tekenen en te schilderen. Meestal schildert ze met gouache, sinds kort ook met acrylverf.

"Er gaan bij mij veel tekeningen de prullemand in," schrijft ze op haar website. "Eigenlijk twijfel ik heel vaak over wat ik aan het maken ben. Maar die twijfels heb ik nodig. Mijn lievelingskleur is blauw. En het mooiste blauw vind ik kobaltblauw."

In haar boekje Vrolijk worden gevoelens uitgebeeld aan de hand van prachtige tekeningen van vissen. Dat tekentaal universeel is, blijkt uit het feit dat Vrolijk al vaak werd vertaald. Mies liet de kinderen raden over hoe angstige, boze, stoere, vrolijke vissen eruitzien en gaf er een spoedcursus tekenen bovenop: snelle krachtige lijnen om een boze vis te tekenen, bibberlijntjes voor de zenuwachtige vis, een heel zwak lijntje voor de verlegen vis.

Daarna liet Mies zien hoe het prentenboek Bang mannetje tot stand is gekomen. Ze ontvangt de tekst van de auteur, maakt een storyboard, experimenteert heel lang tot ze de juiste stijl gevonden heeft en gaat dan echt aan de slag. Over een boek doet ze makkelijk vier maanden. Tot alles goed zit.

Na afloop werd er druk gesigneerd. Mies maakte voor elk kindje een gepersonaliseerde tekening.

De prentenboeken van Mies van Hout worden uitgegeven bij Uitgeverij Lemniscaat. We hebben ze haast allemaal in onze collectie.

0 reactie(s):