woensdag 30 september 2015

Nieuwe roman van Eveline Vanhaverbeke


In oktober verschijnt ‘Vergeten dagen’, de derde roman van de Wevelgemse auteur Eveline Vanhaverbeke.

Het is 2015. De gepensioneerde commissaris Gaston kijkt terug op een zaak die plaatsvond in het jaar 1983. Op een zomerdag zijn de tienjarige gehandicapte en zieke zoon van de kasteelheer, de zestienjarige dochter van een advocaat en een veertigjarige professor verdwenen. Ondanks intensief onderzoek heeft de commissaris nooit een aanknopingspunt kunnen vinden. Het enige element dat de drie verdwenen personen met elkaar in verband bracht, was dat ze alle drie aanwezig waren op een feest dat de kasteelheer gaf, de avond voor hun verdwijning.
Naarmate de geschiedenis zich ontvouwt, wordt duidelijk welk gruwelijk drama ten grondslag ligt aan de drievoudige verdwijning.

Eveline Vanhaverbeke schreef eerder ‘De kleur van de sterren’ (2010) en ‘De verborgen prelude’ (2013).
“‘Vergeten dagen’ is het boek dat ik altijd al heb willen schrijven,” zegt Eveline. “Nog voor mijn debuutroman verscheen, had ik een manuscript klaar in dit genre. Ik vertelde er over een dorp waar iemand verdwenen was en waar vele dorpelingen getekend waren door de gebeurtenissen terwijl ze de lippen stijf op elkaar geklemd hielden voor de buitenwereld. Voor ‘Vergeten dagen’ heb ik dat basisidee opnieuw gebruikt, maar ik heb er een totaal ander verhaal rond geweven en de West-Vlaamse mentaliteit van even slikken en daarna zwijgen nog sterker uit de verf doen komen.”

‘Vergeten dagen’ verscheen bij uitgeverij Marmer. Het is verkrijgbaar in de boekhandel en kan ontleend worden in de gemeentelijke bibliotheek.


0 reactie(s):